بلاگ

تاریخچه شستشوی فرش

تاریخچه شستشوی فرش

تجهیزات قالیشویی | دستگاه قالیشویی | عزیزی ماشین :تاریخچه شستشوی فرش، از گذشته تا به الان همه به نظافت و پاکی فرش و منزل خیلی اهمیت داده اند و همیشه سعی کرده اند که فرش های تمیزی داشته باشند هرچند که در گذشته مثل الان کارگاه ها و کارخانه های شستشوی فرش نبود ولی این کار را افراد در منزل به صورت گروهی یا تک نفره انجام می دادند.

آنها قالیها و قالیچه ها را به شیوه دستی و در منزل خود می شستند. همچنین برای شستن فرش از آب و صابون رخت شویی استفاده می کردند. البته الان هم در بعضی از شهرها موقع نظافت عید شستشوی فرش توسط افراد خانه انجام می شود.

تاریخچه شستشوی فرش در ایران

شیوه های شستشوی فرش با متدهای جدید قالیشویی

با پیشرفت علم و تکنولوژی و اختراع دستگاه های قالیشویی و تولید شوینده های قوی مخصوص قالیشویی، کار شستشوی فرش خیلی آسان شده است. الان دیگر شستشوی فرش در کارخانه های قالیشویی و با استفاده از دستگاه های اتوماتیک انجام می شود.

البته در کارگاه ها و کارخانه های قالیشویی، فرش ها با توجه به اینکه جنس و الیاف آنها با هم فرق دارد و دارای دو نوع ماشینی و دستباف هستند باید روش شستشوی قالی و مواد شوینده، مناسب با جنس و الیاف آن فرش انتخاب شود. در ایران قالیشویی به عنوان یک شغل به ثبت رسیده است و مانند دیگر مشاغل دارای اتحادیه و صنف مخصوص خود می باشد.

در ایران در سال 1355 اتحادیه قالیشویان به ثبت رسیده است. امروزه با توجه به کمبود آب و زندگی آپارتمانی و نبودن فضای لازم برای شستن قالی، کارخانه ها و کارگاه های قالیشویی این مسئولیت را به عهده گرفته اند و کار شست و شوی فرش را انجام می دهند که آنها با دستگاه های اتوماتیک این کار را انجام داده و چون قابلیت بازیافت آب را دارند در مصرف آب خیلی صرفه جویی می شود.

مقایسه روش شستشوی فرش از گذشته تا الان

در گذشته که کار شستشوی فرش در خانه انجام می شد به خاطر استفاده از مواد شوینده نامناسب، محل نامناسب شستن فرش، شیوه ی شستن و خشک کردن نامناسب آن باعث می شد که فرش ها آسیب ببینند و عمر زیادی نداشته باشند.

الان دیگر همه به این مساله پی برده اند که شستن فرش یک کار ساده نیست و تخصص خاصی لازم دارد و چون می دانند که در کارگاه های قالیشویی این کار توسط پرسنل با تجربه انجام می شود با خیال راحت فرش های خود را به کارگاه های قالیشویی می سپارند.

این کارگاه ها نیز برای اینکه به فرش آسیبی نرسد با توجه به جنس و الیاف فرش بهترین و مناسبترین روش و مواد شوینده را انتخاب می کنند و چون کار شستشو و خشک کردن با دستگاه های اتوماتیک انجام می شود آسیبی به فرش نمی رسد.

در ضمن اگر مسائل اقتصادی را نیز در نظر بگیریم شستن قالی توسط قالیشویی ها به صرفه تر است.

شستشوی فرش دستباف در قالیشویی:

شستشوی فرش دستباف دارای قاعده و قوانین خاصی می باشد که اگر به درستی رعایت شود فرش هیچ آسیبی نمی بیند و کیفیت خود را حفظ می کند. همه ی ما به خوبی می دانیم که فرش های دستباف خیلی با ارزش و گرانبها هستند و اگر آسیب ببینند قابل جبران نخواهد بود.

آسیب هایی که با شستشوی نامناسب ممکن است به فرش دستباف وارد شود

1-آسیب دیدن شیرازه فرش
2-آسیب دیدن ریشه های فرش
3-پوسیدگی و پاره شدن فرش
4-آسیب به رنگ فرش

البته باید این را بدانید که کارگاه های قالیشویی قبل از شروع شستن فرش آن را به کارشناسان متخصص خود در این زمینه می دهند تا آنها را بررسی کرده و نوع و جنس الیاف آن (مثلا تمام ابریشم، کرک، پشمی، کف ابریشم، گل ابریشم) را مشخص کنند تا روش مناسب و شوینده ی مناسب با جنس آن به کار برده شود تا فرش آسیب نبیند.

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در قالیشویی های غیرمجاز به وجود می آید آسیب رساندن به رنگ فرش است زیرا استفاده از شوینده ها با توجه به جنس و الیاف هر قالی متفاوت است و اگر کارگاهی تجربه کافی در زمینه استفاده از شوینده ها را نداشته باشد به رنگ آن آسیب می رساند.

مشتریان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه قالیشویی با شماره 09125095994 تماس حاصل نمایید.

فواید شستشوی فرش توسط قالیشویی:

یکی از مهمترین کالاها و ضروریات زندگی هر ایرانی فرش است و در همه ی خانه ها وجود دارد و افراد خانواده به تمیزی و آسیب ندیدن آن خیلی اهمیت می دهند و برای آنها شستشوی فرش از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا نمی خواهند که فرش آسیب ببیند و یا بافت خود را از دست بدهد و به همین خاطر از روش های مدرن برای شستشوی فرش های خود به جای روش های سنتی استفاده می کنند.

تاریخچه شستشوی فرش در قالیشویی ها دارای مزیت های زیر است:

1-کار شستشوی فرش با دستگاه های مدرن و فوق پیشرفته انجام می شود.
2-استفاده از نوارهای نقاله برای جابجایی فرش
3-مرحله آبکشی با استفاده از دستگاه و به شیوه ی یکدست و دارای زمان بندی مشخصی انجام می شود.
4-شستشوی فرش توسط پرسنل متخصص و با تجربه

خدمات قالیشویی

کارخانه ها و کارگاه های قالیشویی علاوه بر شستشوی فرش خدمات دیگری را به مشتریان خود ارائه می دهند که این خدمات عبارتند از:

1-ترمیم ریشه

2-اعلاشویی

3-لکه برداری

4-رفوگری
5-پرداختکاری

6-رفع سوختگی

نکاتی برای شستشوی فرش باید رعایت کنیم

تاثیر شستشوی قالی در قالیشویی بر عمر مفید آن:

همانطور که میدانید روش شستشوی فرش در سلامت آن بسیار موثر است و باید فرآیند شستشو طوری باشد که هیچ گونه آلودگی در داخل بافت فرش باقی نماند زیرا به مرور زمان این آلودگی باعث آسیب دیدن بافت و ریشه فرش می شود به همین دلیل است که امروزه همه دوست دارند به جای استفاده از روش های سنتی شستشو از روش های مدرن استفاده کنند چون اگر این کار با شیوه های مناسب انجام نگیرد هزینه های دیگری را برای مشتریان در پی خواهد داشت.

یکی از نکاتی که در تاریخچه شستشوی فرش دارای اهمیت فراوانی است خشک کن فرش می باشد و باید این مرحله با دقت خاصی انجام شود چون فرش ها قابلیت نگهداری رطوبت زیادی را در خود دارند عدم خشکی آنها باعث خراب شدن و پوسیدگی بافت و ریشه های قالی می شود و باعث کاهش طول عمر قالیها و قالیچه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با مدیریت