بلاگ

صفر تا صد شستشوی فرش

صفر تا صد شستشوی فرش

 

دستگاه قالیشویی | ماشین آلات قالیشویی | عزیزی ماشین : شستشوی فرش یکی از عمده ترین نگرانی ها و دغدغه های

خانم های خانه دار مخصوصا روزهای نزدیک عید می باشد. برای شستن فرش ضروری است به نکاتی حتما توجه نمود و این کار به صورت اصولی انجام گیرد تا فرش دچار پارگی و صدمه نشود.

برای این کار بهتر است فرش خود را به کارخانه یا مراکز قالیشویی معتبری فرستاد تا خیال خود را از بابت آسیب نرساندن به فرش راحت کرد. مدت زمان لازم برای شستشوی هر فرش معمولا به نوع و جنس فرش مورد نظر دارد معمولا در شستن فرش های دستباف بایستی دقت لازم را به خرج داد.

صفر تا صد شستشوی فرش در قالیشویی

مواد شوینده مطلوب برای شستشوی فرش

در شستشوی فرش مواد شوینده متنوعی به کار برده می شود، عمده ترین موادی که برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

•آب

عمده ترین و اساسی ترین ماده در شستن قالی آب است. اگرچه آب موجود نباشد شستشو تحت هیچ شرایطی مقدور نیست.‌ در زمان شستن فرش صابون به صورت نمک نامحلول کلسیم و منیزیم در آمده و این مسیله سبب می شود تا قدرت شویندگی پایین آید و تنها توسط سختی مطلوب آب است که می توان پروسه شستشو را راحت تر انجام داد.

•مواد شوینده

مواد شوینده از عمده ترین پارامترهای شستشوی فرش است. این مواد بایستی از قابلیت انحلال بالایی برخوردار باشند چرا که بدون این مشخصه در زمان شستن فرش در میان آن رسوخ نموده و سبب فرسودگی فرش می شوند. اکثر مواد شوینده فرش خواص قلیایی دارند. ضروری است موادی را به کار بگیرید که خواص اسیدی و بازی آن خنثی باشند.

•مواد قلیایی

مواد قلیایی در غلظت ،درجه حرارت و مدت زمان بسیار دچار واکنش های شیمیایی شده که این مسئله سبب صدمه زدن به ساختار فرش می شود. این موارد بایستی در زمان شستن فرش مرتبا کنترل شوند.

•مواد احیا کننده

از دیگر پارامتر های شستشوی فرش می توان به مواد احیا کننده اشاره نمود. یکی از رایج ترین این مواد که در پروسه رنگ بری فرش به کار برده می شود هیدروسولفیت سدیم می باشد. این ماده سبب می شود تا رشته های پشمی فرش کم رنگ شده و سبب از بین رفتن پیوند دی سولفیدی آن شود.

این واکنش معمولا در محیط های قلیایی بیشتر شده و سبب صدمه زدن به بافت فرش می شود. بدین دلیل در زمان به کارگیری از این مواد بایستی اسید استیک را برای خنثی نمودن محیط به کار گیرید و یا اینکه زمان آبکشی را بالا برده تا این مواد از لابه لای فرش به صورت کامل خارج شود.

•مواد اکسید کننده

من جمله مواد اکسید کننده می توان به تلفیقات کلردار اشاره نمود که به کارگیری بسیار از آن سبب صدمه به بافت پشمی فرش می شود. کلر سبب فلس زدایی و بالاتر رفتن درخشندگی فرش می شود.

مطلوب ترین موادی که برای رفع آلودگی و نظافت فرش پیشنهاد می شوند مواد شوینده فرش هستند که در اقسام مارک های گوناگون و متنوعی در بازار موجود می باشند. مواد شیمیایی موجود در این مواد بدون صدمه به الیاف فرش آلودگی ها و کثیفی های آن را به آسانی از بین می برد.

رابطه زمان شستشوی فرش با نوع فرش

برای شستشوی فرش بایستی مطابق نوع آن تدابیری را اتخاذ نمایید. فرق فرش دستباف و ماشینی در شستشوی آن مورد توجه است. اگرچه فرش ماشینی باشد مسئله آنچنانی برای این امر وجود ندارد ولی اگر فرش دستباف است روال شستن، مدت زمان لازم برای نظافت و شستن فرش ها و خشک نمودن آن ها مسئله ساز تر است.

اگر در ۶ ماه اول سال تقاضای خود را ثبت نمایید فرش ها معمولا محتاطانه جابه جا و بسته بندی می شوند و هم اینکه برای خشک شدن فرش ها در این مدت زمان محیط و تجهیزات کافی موجود است. همانگونه که مستحضرید وهله خشک کردن فرش یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل در این روال به حساب می آید.

مشتریان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دستگاه قالیشویی با شماره 09125095994 تماس حاصل نمایید.

اگر فرش شما به صورت درستی خشک نشود احتمال اینکه آلودگی به الیاف فرش رسوخ نماید بسیار زیاد است. اگر به این مسئله در خشک شدن فرش های دستباف توجه نشود احتمال صدمه به الیاف فرش وجود خواهد داشت. رطوبت و نمناکی می تواند سبب فرسودگی فرش شود و عرصه را برای رشد انواع میکروب فراهم می سازد.

بعضی مواقع به علت نبود محیط کافی، پس از شستن، فرش را به شکل لوله جمع می کنید که با این عمل امکان پس دادن رنگ در فرش خیلی زیاد است. کارخانجات قالیشویی برای پیشگیری از این کار فرش را روی محوطه ای پهن می کنند تا آب های اضافی از آن خارج شوند. بعد از آن فرش را آویزان می کنند و در خشک کن فرش به وسیله هوای آزاد و گرما ، نمناکی فرش را به صورت کاملی برطرف می کنند.

شستشوی فرش به شیوه سنتی یا صنعتی؟

لازم است نخست به این مسئله دقت کنید که شستشوی فرش اگرچه زیاد انجام شود مخصوصا فرش های قدیمی و دستباف به هیچ وجه کار منطقی و درستی نیست و می توان با به کارگیری از شیوه های دیگر به پاکیزه نمودن این فرش ها مبادرت نمود. می توان با اعمال ساده تمیزی را به این فرش ها برگرداند.

می توانید با جاروبرقی گردوخاک را از الیاف این فرش زدود و پس از آن به وسیله شامپو فرش های مخصوص جلا، پاکیزگی و تمیزی را به فرش های خود برگرداند.

ولی مواقعی هم وجود دارد که به غیر از قالیشویی گزینه دیگری نخواهید داشت و باید فرش ها را برای پاکیزه نمودن به دست مراکز قالیشویی سپرد. این مواقع معمولا زمانی است که یا محیط کار مناسبی در دسترس ندارید یا زمان کافی برای انجام قالیشویی ندارید. ولی اگر محیط کافی و همچنین تجهیزات لازم برای اعمال این کار را دارید می توانید با به کارگیری از مواد شوینده مطلوب و آگاهی از شیوه صحیح آبگیری می توانید این کار را به راحتی انجام دهید، وگرنه می توانید از مراکز قالیشویی های معتبر بهره بگیرید.

هزینه نظافت و شستشوی فرش

هزینه نظافت و شستشوی فرش

در خصوص هزینه شستشوی فرش معمولا مرجع رسمی تحت عنوان انجمن صنف قالیشویی در هر شهری وجود دارد که معمولا و در طی سال جار هر 6 ماه یک بار نرخی محصول را برای شستن فرش گزارش می نماید و کلیه قالیشویی ها مسئول به رعایت و اجرای این نرخ می باشند.

هزینه شستشوی فرش معمولا بر حسب متراژ مشخص می شود. در مواردی هم نظیر شستشوی تابلو فرش یا فرش های گران قیمت و قدیمی و یا اینکه فرش احتیاج به رسیدگی و خدمات ویژه ای داشته باشد پیشنهاد می شود قطعا در شیوه توافق توجه لازم را داشته واستنادی از توافق نامه خویش را در دسترس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس با مدیریت