سبک‌ های فرش

سبک‌ های فرش
دو سبک اصلی فرش به واسطه شیوه وصل شدن الیاف به پشتی آن تعریف می‌شوند. فرش پرز حلقه‌ای بدین معناست که الیاف به‌صورت حلقه‌های کوچکی خم شده‌اند. این نوع فرش بسیار بادوام و در برابر لک شدن مقاوم است، اما نیمرخ ضعیف قابلیت زیرسازی (cushioning) محدودی دارد. در میان خانواده پرز حلقه‌ای موارد زیر نیز وجود دارند:

حلقه سطحی که بربر هم نامیده می‌شود. ویژگی این نوع فرش حلقه‌های کوتاهی است که حتی در قسمت‌های پر رفت‌وآمد منزل نیز همچنان سرپا باقی می‌مانند.
حلقه‌های چند سطحی: به این معناست که بلندی نوک‌های حلقه‌ها با هم متفاوت‌اند تا بافت طرح داری را برای فرش ایجاد کند.
فرش‌های پرز بریده که در آن نوک‌های تارها را می‌برند، به‌طوری‌که دیگر حالت حلقه‌ای ندارند. فرش‌های پرز بریده از فرش‌های پرز حلقه‌ای نرم‌تر و متراکم‌تر هستند. چند نوع فرش پرز بریده وجود دارند:

فرش‌‍‌های مخملی (plush) بافتی نرم و یکنواخت با ظاهری رسمی دارند.
فرش‌های ساکسونی که جلای نرمی دارد، اما الیاف آن بلندترند و خم شده‌اند تا باعث بیشتر شدن حجم الیاف آن شوند. این فرش محبوبی است، اما به دلیل داشتن الیاف بلند، ردپا زمانی روی آن باقی می‌ماند و با گذاشتن اثاثیه روی آن، فرورفتگی ایجاد می‌شود.
فرش‌های پرز بریده بافت‌دار الیافی با طول‌های مختلف دارد که بافت سطحی ناهمواری را ایجاد می‌کنند.
فرش‌های فریز الیاف بلندی دارد و استفاده از آن برای محل‌های پر رفت‌وآمد توصیه نمی‌شود. در شدیدترین حالت، آن را فرش‌های نمدی هم می‌نامند.
کابل الیاف بلند و ضخیمی دارد و در زیر پا بسیار راحت است.
فرش برش و حلقه (Cut and loop carpet) نوع دیگری از فرش است که هم الیاف پرز بریده دارد و هم الیاف پرز حلقه‌ای و بهترین کیفیت این دو نوع در آن با هم ترکیب شده‌اند. این فرش برای پنهان کردن کثیفی و لکه بسیار عالی است.

راه حل‌هایی برای لک‌های خاص:

لکه‌های اسیدی: این لکه‌ها که ممکن است حتی با ریختن مقداری سرکه پدید آیند به عکس العمل سریع شما نیاز دارند. فورا روی آن مقدار کمی جوش شیرین و آب بریزید و سپس مقدار بسیار کم محلول رقیق آمونیاک و آب اضافه کنید. دقایقی بعد فرش را آب بکشیدو آن را جارو بزنید.

لکه خون: تا آنجا که می‌توانید آن را با پارچه ای جذب کنید سپس یک قاشق چایخوری از مواد شوینده را با یک قاشق همان اندازه سرکه سفید مخلوط کرده و مقداری آب ولرم بریزید تا مایع رقیقی بدست آید انگاه آن را به نقطه لک بمالید و بگذارید خشک شود و به آرامی جارو بکشید.

کره: هر چقدر می‌توانید از کره را با دست خود بردارید و سپس مقدار کمی محلول شوینده را به محل بمالید و بگذارید خشک شود.

مایع شمع: فورا مقداری یخ را روی لک آب شمع بگذارید زیرا باعث یخ زدن شمع می‌شود و براحتی از روی فرش کنده می‌شود.

آدامس: سریعاً به روش مایع شمع آن را سرد کنید تا براحتی کنده شود.

شکلات و قهوه: سریعا آن را از روی فرش بردارید و دقیقا به روش لکه‌های خون و با استفاده از مواد شوینده و آب و سرکه سفید آنرا تمیز کنید.

لک آبرنگ: بلافاصله روی ان جوهر خشک کن قرار دهید و آنرا با اطو گرم کنید تا لک را به خود بکشد. سپس از مواد شوینده استفاده کنید و دقایقی بعد آنرا بشویید.

میوه: لکه‌های میوه گاها خیلی سخت پاک می‌شوند. به محض افتادن میوه آنرا بردارید و جای آن را با ناخن بخراشید سپس به روشهای قبلی و با استفاده از مخلوط آب ولرم و کمی سرکه سفید و مایع شستشوی رقیق آنرا تمیز کنید و سپس آب بکشید.

لکه‌های سس سالاد و آب گوشت: بدون آن که به آنها دست بزنید تا پخش تر شوند به روش استفاده از آب و سرکه سفید و مایع تمیز کننده اکتفا کنید و سپس آن را تمیز کنید و آب بکشید.
· • اگر غذای چربی دار و رنگین مانند آب مرغ بر روی فرش ریخت، بلافاصله یک کاسه ماست بر روی آن بریزید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس همزمان با برداشتن ماست، لکه‌برداری را انجام دهید.

اگر مقداری واکس روی فرش یا موکت ریخت،ابتدا با احتیاط واکس را از روی فرش بردارید،سپس جای لک را مرطوب کنید ولی دستمال روی آن نکشید ، کمی الکل سفید روی آن بریزید .سپس با شامپوی مخصوص فرش محل را بشویید.

پاک کردن لکّه مواد چرب از فرش

برای رفع لکّه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی‌شود بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکّه قرار دهید. به این ترتیب، مقداری از ذرات جذب پنبه وحلّال روی آن می‌شود. این کار را آن‌قدر تکرار کنید تا تمام لکّه از بین برود. سپس محل را با پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید

لکه شمع بر روی فرش، موکت و سطوح بافت دار

ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو و یا حتی ناخن، پارافین سخت شده را بردارید، سپس کاغذ مومی (روغنی) و یا دستمال حوله‌ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکّه حاصل از پارافین قرار دهید. حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ چندین بار حرکت دهید. حرارت ناشی از اتو، پارافین‌های باقی مانده در میان بافت‌ها را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند.

پاک کردن لکّه‌های قدیمی از فرش

برای رفع لکّه‌های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالاً هنگام لک شدن متوجه آن نشده‌اید، مقداری کف خمیرریش روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه‌‌ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه ی تمیزی بپوشانید و جسم سنگینی مثل کتاب روی آن قرار دهید. هر گاه پارچه مرطوب شد، آن را عوض کنید تا پس از گذشت مدتی، رطوبت فرش از بین برود.

پاک کردن لکّه ی کاکائو، چسب و بستنی از فرش

برای رفع لکّه کاکائو، چسب و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکّه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چایخوری مایع ظرفشویی را در یک فنجان آب حل کنید و این محلول را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید، به آرامی آن را تمیز کنید. چنانچه چند بار این عمل را تکرار کنید، اثر ماده ی ریخته شده به طور کامل از بین می‌رود. سپس محل مورد نظر را با دستمال مرطوب تمیز کنید.

پاک کردن لکّه‌های رنگی از فرش

برای پاک کردن لکّه‌های قهوه، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آن قدر این کار را تکرار کنید تا هیچ اثری از لکّه بر فرش بر جای نماند.

پاک کردن سریع لکّه فرش

فراموش نکنید که اگر لکّه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند ثابت می‌شود، پس توصیه می‌شود لکّه را هر چه زودتر با مواد پیشنهاد شده پاک کنید.

پاک کردن لکّه ادویه کاری از فرش

برای پاک کردن لکّه ادویه کاری، از کمی آب‌لیمو و آب استفاده کنید و سپس با دستمال خشک روی آن بکشید.

نحوه نگهداری فرش در انبار
فرش دستباف یک کالای با ارزش است که در صورت نگهداری خوب می‌تواند سالم و شکوهمند و زیبا باقی بماند. برای نگهداری فرش در جایی غیر از منزل مکانی لازم است که از هرجهت مناسب باشد . یک انبار خوب و مناسب می‌بایست ویژگیهای زیر را داشته باشد:

۱٫ از مصالح مستحکم درست شده باشد تا در مقابل عوامل طبیعی کمتر آسیب ببیند.

۲٫ سمپاشی کردن هرچند وقت یکبار اطراف انبار تا موریانه و بید و حشرات موذی نتوانند به داخل آن راه پیدا کنند.

۳٫ پنجره جهت انتقال نور به داخل به مقدار کافی باید وجود داشته باشد و همچنین دستگاه تهویه و هواکش نیز باید وجود داشته باشد.

گاهی آلودگی هایی که در خانه با آن‌ها روبه‌رو هستیم اثرات زیان‌بارتری نسبت به آلودگی های محیطی در بر دارد و فرش در خانه شما می‌تواند یکی از منابع این آلودگی‌ها باشد اما بارعایت نکاتی که قبل و بعد از استفاده از فرش باید بدانید نه تنها این آلودگی هارا مهار کرده بلکه عمر فرش خود را نیز طولانی می کنید.

فرش های ماشینی غیر استاندارد و نامرغوب با تولید پرز زیاد و متصاعد کردن گاز های حساست زا باعث سر درد های مزمن ، خارش پوستی و سوزش چشم و گلو می شود همچنین می تواند محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا باشد.به همین منظور قبل از خرید فرش از مرغوبیت آن اطمینان حاصل کنید.اما برای نگهداری از فرش ماشینی خود به نکات زیر توجه کنید:

• چند روز قبل از پهن کردن فرش آن را در فضای باز آویزان کنید و پس از پهن کردن آن بهتر است یکی دو روز از خانه خارج شوید تا کاملاً هوا بخورد و از میزان آلرژی فرش کاسته شود.

• برای جلوگیری از تجمع حشرات ، نفتالین یا حشره کش های دیگر را زیر فرش ریخته و به‌صورت متناوب وارسی کنید تا هوا داده شود . (البته در استفاده از حشره‌کش و نفتالین زیاده‌روی نکنید)

• فرش ماشینی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید .

• از پهن کردن فرش ماشینی روی زمین های گچی یا اهکی به شدت خود داری کنید.

• فرش ماشینی ابریشمی را برای مدت طولانی زیر پا نیندازید و پس از مدتی استفاده سروته کنید تا همه جای فرش به طور یکنواخت پا بخورد.

• از آویزان کردن فرش به مدت طولانی بپرهیزید.

• فرش را همواره با جارو برقی تمیز کنید

• در صورت لکه شدن فرش بلافاصله آن را تمیز کنید

• فرش شما باید به اندازه یا کمتر از محل استقرار فرش باشد و درصورتی که اجسام سنگ روی آن بود باید هر از چند گاهی جای آن هارا تغییر دهید.

• اگر فرش شما دچارِ پارگی یا سوراخ شد به سرعت توسط یک متخصص نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

• برای گردگیری فرش ماشینی ، فرش را روی یک طناب محکم و ضخیم بیندازید و با ضربه های آرام به پشت فرش آن را غبارروبی کنید توجه داشته باشید از چوب زدن به پشت فرش خودداری کرده زیرا به ریشه های فرش ( اشاره به مقاله مراقبت از ریشه های فرش ) شما آسیب میزند.

 

دستگاه قالیشویی اتومات, دستگاه قالیشویی قیمت, سبک های فرش, فیلم دستگاه قالیشویی
نوشتهٔ پیشین
تاریخچه فرش
نوشتهٔ بعدی
انواع فرش ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.